Sotiesimama's Blog

Just another WordPress.com weblog

Adio, Pambac! August 12, 2011

Multa vreme am cautat, pe orinde m-a dus viata, gustul painii de Pambac. Nu stiu daca franzela – care are acum lipita si feliata pe ea de tot prost-gustul o eticheta de hartie – e cea mai buna din tara, dar pentru mine are gustul copilariei. Imi amintesc si acum cartelele acelea de pe vremea cand painea se dadea cu cota. Imi amintesc cu maxima placere ca mereu rontaiam coltul unei franzele pana acasa. Desi eram foarte skinny mama ma certa ca mancam paine goala. Zicea ca par o sarantoaca. Dar oare imi pasa? Toti faceam asta din cauza efectului de turma, pentru ca mersul la paine era un eveniment social in grupul meu de prieteni-vecini ( sau vecini-prieteni, cum doriti). Si daca un colt ramanea intreg il revendicam in casa si ieseam sa il molfaim in fata blocului, unde stateam cu fundul pe trotuar, chiar daca mama imi zicea ca voi raci la ovare si o sa imi para rau mai tarziu… Cine o asculta? Mancam painea aia ca pe ambrozie, si eu, si Oana, si Catalina. Unde mai pui ca nu doar stateam cu fundul pe borduri sau trepte reci ci ne jucam in strada cu orele, pana sa treaca cu 20 la ora vreo Dacie lustruita cu canafiori la schimbatorul de viteze.

Timp de 9 ani am cautat, in toate brutariile din Brasov, o franzela ca aia de Pambac. Vel Pitar face painea buna dar prea rotunda ;) … nu stiam niciodata care e, cu adevarat, coltul :)).

Si pentru ca nu am reusit sa regasesc acea placere de a manca paine m-am hotarat sa sacrific placerea si sa caut sanatatea. Cu un gram de noroc am cumparat masina de paine, Kenwood BM350. E refurbished dar e a mea si o iubesc!

La un moment dat cineva mi-a zis „Vreau sa vad cat o sa te tina!” si mi-a explicat ca se referea la elanul meu nu la masina de paine. Raspunsul i l-as da eu abia acum „Sper sa ma tina masina pe cat ma tine elanul!” pentru ca am depasit deja dependenta de cartea de retete si de cantarul electronic. Mi-am dat seama ca tot secretul e sa pui la urma apa sau faina, in functie de ce lipseste, pana arata aluatul decent si nu sta lipit intr-un colt de cuva. M-a ajutat experienta din trecut pentru ca am facut aluat „la mana” de zeci de ori. Fara acea experienta as fi fost constransa sa ma limitez la retetele din carte, de care nu sunt foarte indragostita.

Am „investit” in „fainuri” de toate felurile, cat mai integrale :D si cat mai bio :D, iar acum traiesc cu spaima ca ma vor invada moliile si gandacii. Glumesc! Dar o capcana Raid tot am pus :p. Si acum imi fac paine dupa placul inimii. Retetele variaza si am invatat sa nu ma mai stresez daca scap 10-20 de grame in plus dintr-o faina. Scad din alta sau mai picur apa la urma.

Acum traiesc cu satisfactia ca stiu ce mananc si le rad in fata producatorilor de paine „neagra” cu colorant caramel E-nu-stiu-cat si producatorilor de faina albita, cu conservant si amelioratori. Apropos de asta, voi credeti ca in faina alba de tip 000 e numai grau? Cititi ingredientele de pe mai multe ambalaje cand sunteti la cumparaturi.

Am sa scriu reteta de paine dupa adaptarea mea, dar trebuie sa tineti cont ca masinile de paine difera, faina difera de la producator la producator, dar totul se poate repara adaugand apa sau faina cat masina inca framanta si aluatul e deja omogen.

Paine… sa ii zicem integrala de 1 Kg:

– 400 ml apa ( care pot fi inlocuiti cu 100 de lapte si 300 de apa, sau un ou si apa pana la 400 de ml)

– 440 gr faina alba ( eu folosesc din cea facuta de bunica sotului, din grau de pe parcela ei, sau ce ne mai dau cei de la tara)

– 30 gr faina ovaz

– 30 gr faina soia

– 30 gr faina neagra

– 20 gr faina de naut

– 25 gr faina de secara

-15 gr faina de susan

– 1 lingurita si jumatate de sare ( 1 lingurita = 5 ml, 1 lingura = 15 ml)

– 1 lingura de zahar brun ( din cel mai bun)

– 1 lingura si jumatate de ulei de masline ( masline pun eu dar poate fi orice ulei vegetal)

– 1 lingurita si jumatate de drojdie uscata.

In carte scrie ca ingredientele trebuie puse musai in ordinea din carte dar eu am respectat doar partea cu lichidul la inceput si drojdia la urma, in rest le pun cum imi vine. De altfel, tot la reteta de mai sus am folosit astazi faina bio de spelta integrala si ceva tarate dar nu mi-am notat reteta.

Si, pana pun pozele, pentru ca painea se mananca inainte sa apuc sa o pozez, va trebui sa il credeti pe Balaur care mai cere mereu o portie si pe tati care azi a spus ca mai vrea paine din aceea buna.

Iar pentru cei care inca se intreaba daca masina de paine merita, eu zic ca se merita!

Si pentru ca am vazut o discutie unde se intrebau cat de mare ramane gaura in paine, la noi gaura lasata de paletuta e chiar decenta.

Iar mai jos e painea cu rosii uscate la soare si parmezan.

 

Lasă un răspuns

